De specialist in motorfiets cilinders en automotoren.

Zoals u wellicht weet bestaat PowerSeal al 30 jaar. PowerSeal is aanvankelijk begonnen met het NiKaSillen van Motorfietsen. De reden hiervan lag simpelweg in het feit dat ik als eigenaar zelf hobbymatig bezig was met crossen en enduro rijden. Ik zat dus zelf in de doelgroep waar de vraag om sneller en beter NiKaSil aanwezig was.

In mijn vriendengroep en kennissenkring werd daardoor de start van een bedrijf PowerSeal, dat NiKaSil coatings op maat kon aanbieden tegen een goede prijs en met het voor die tijd unieke aanbieden van garantie, met open armen ontvangen. Dit werd door de concurrentie van toen niet gedaan.

Al snel kwamen naast cross en enduro-cilinders de aanvragen voor kartcilinders en oldtimers.





Dit alles vergde wel enige aanpassingen omdat ik goed thuis was in de wereld van de MotoCross maar nog veel moest leren over de eisen die in de kartwereld aan een cilinder gesteld worden. In de crosswereld werd makkelijker omgegaan met cilinders en zuigers dan in de kart wereld. Om maar niet te spreken van de oldtimer markt.

Bij de kartcilinders had je te maken met heel veel opvolgende maten overmaat zuigers waardoor ook af en toe volstaan kon worden met het licht op-honen van een cilindertje.

Bij een oldtimer was dat een heel ander verhaal. Vaak had je hier te maken met de daadwerkelijke eigenaren/verzamelaars die toch echt wel het hele verhaal wilde vertellen over hun oldtimer.

Daar komt nog bij dat oldtimer cilinders meestal van staal of gietijzer zijn die origineel niet gecoat waren maar aan de laatste overmaat gekomen waren. Het alternatief is dan een nieuwe bus of een NiKaSillaag aanbrengen en terug naar de originele maat. De bewerking vereist echter een afwijkende preparatie en voorbehandeling van de cilinder in verband met de hechting. Nadeel bij dit soort cilinders is dat als de laag er later nog een keer af moet dit meer tijd vergt omdat het verwijderen van NiKaSil van staal of gietijzer een langdurige bewerking is. Het voordeel is dat indien gewenst er weer overmaten gebruikt kunnen worden en de cilinder veel stiller en mooier loopt.

In de loop der jaren kwamen er regelmatig vragen of ook pneumatische cilinders of cilinders voor afwijkende doelen bewerkt kunnen worden. Cilinders om olie te verpompen of stationair motoren. Hiervoor moesten dan wel meestal afwijkende mallen worden gemaakt om delen af te schermen die niet gecoate mogen worden.




Niet te vergeten zijn ook de cilinders voor racemotoren van kleine 50cc Kreidlers en Malaguti’s tot 125cc Honda’s, Suzuki’s en Yamaha’s. Deze laatste werden gebruikt voor 125cc racers, 250cc racers en zelfs 500cc GP motoren welke gebruikt werden door helden als Wil Hartog, Jack Middelburg en internationale grootheden als Kevin Schwantz en Kenny Roberts en niet te vergeten Valentino Rossi om maar een paar bekende namen te noemen.

Ook in Powerboten, Jetski’s en Snowmobiles worden de meest uiteen lopende cilinders gebruikt.

Om de PowerSeal kwaliteit op niveau te houden en aan de wensen van onze klanten te blijven voldoen zijn wij kwalitatief steeds verder gegaan door in eerste instantie op verzoek van de klant en naderhand als standaard kwaliteitseis alle spoelpoorten na te bewerken, de uitlaatspijlen terug te slijpen, de Powervalve ruimtes na te bewerken etc.



Verder is een veel voorkomende reparatie het herstellen van de cilinder door het lassen van opgetreden beschadigingen. Dit vereist een hoge mate van vakmanschap omdat het inwendig lassen van cilinders met een grote variatie aluminiumsoorten geen sinecure is. De beschadiging moet voor gefreesd worden, gelast en nadien moet de las weer gedeeltelijk weg gekotterd worden. De mogelijk beschadigde spoelpoorten of kop dienen handmatig in de originele staat te worden teruggebracht. Een erg arbeidsintensief proces dat een basis legt voor de nieuw aan te brengen NiKaSillaag.

Kortom, PowerSeal kan nagenoeg iedere cilinder van groot tot klein, 2-takt of 4-takt, beschadigd of alleen versleten voor u repareren en in veel gevallen beter dan nieuw en eventueel met een nieuwe zuiger aan u afleveren.