Reinigen en voorhonen/lassen van cilinders bij PowerSeal

Nadat uw cilinder als in artikel 1 beschreven, is “ingecheckt” bij PowerSeal, gaan we aan de slag met de daadwerkelijke bewerking.

De cilinder wordt gereinigd in diverse chemische baden en ultrasoon bewerkingen om straatvuil, olie en vet te verwijderen. Hierna wordt de oude NiKaSillaag van de cilinder verwijderd door deze gedurende enkele uren in een speciaal zuurbad te dompelen. Dit bad verwijderd alleen de oude NiKaSillaag maar tast het aluminium niet aan. Het is daarom belangrijk dat alle niet aluminium delen zijn verwijderd of gemaskeerd om aantasting te voorkomen.

Als de oude laag is verwijderd wordt de cilinder weer chemisch zuiver gemaakt en met glasparel gestraald.

Hierna wordt de cilinder gecontroleerd op eventuele beschadigingen die gelast moeten worden. Dit is belangrijk omdat we bij het aanbrengen van de laag willen starten met een cilinder die rond en recht is en geen beschadigingen meer heeft.

In deze fase splitsen we de cilinders op in twee trajecten.

De lasser en niet-lasser.

De niet-lasser wordt, nadat hij rond en recht is gehoond weer chemisch ontvet om de hoonolie te verwijderen en hij wordt weer met glasparel gestraald. Hierna wordt de cilinder met een micrometer opgemeten en wordt de aan te brengen NiKaSil laag bepaald. Hiervoor is hoogwaardige meetapparatuur nodig en wordt in een geklimatiseerde ruimte met een constante temperatuur van 20 graden gemeten. De cilinder worden dan volgens de planning doorgestuurd naar de NiKaSil afdeling voor het aanbrengen van de laag.

De lasser wordt nadat ook hij weer is ontvet en ge-glasparelstraald naar de lasafdeling gestuurd.

Hier wordt de beschadiging beoordeeld en dieper gefreesd om een zuiver aluminium lasoppervlakte te krijgen. Eventuele zware beschadigingen aan kop- en/of voet of spoelkanalen worden met extra zorg bekeken, omdat dit belangrijk is voor het presteren van de cilinder.

Hierna wordt de in-gefreesde cilinder voorverwarmd tot ongeveer 200 graden en dan voorzien van een las of indien nodig meerdere lassen die de hele beschadiging bedekt. Nadat de cilinder afgekoeld is gaat deze naar de kotter afdeling.

In de kotterafdeling wordt het teveel aan las weg gekotterd. Afhankelijk van waar gelast is worden hierna handmatig de spoelkanalen bewerkt en mogelijk de kop of voet afgedraaid om ook daar het teveel aan las weg te halen.

Na al deze handelingen wordt de cilinder in de hoonafdeling voor-gehoond en rond en recht gemaakt waarna hij wederom chemisch zuiver gemaakt wordt en ook weer ge-glasparelstraald wordt.

Hierna stroomt gelaste cilinder in bij de niet-lassers om gemeten te wordt voor het aanbrengen van de NiKaSil laag.

Nadat al deze handelingen met uiterste zorgvuldigheid zijn doorlopen gaat de cilinder door naar de volgende fase in ons productie proces.

Namelijk Fase 3, het NiKaSillen, het honen en het afwerken en contoleren van de cilinder.

Blijf ons volgen op Facebook en lees binnenkort hoe Fase 3 in praktijk wordt uitgevoerd.